Tuesday, July 5, 2011

personal...

Saya mengajar ilmu pemasaran. Mengapa saya perlu terikat dengan istilah istilah pemasaran yang telah mula hilang sasaran pengertiannya. Sekarang dunia telah menjadi dekat, rapat, dan tepat. Tetapi pada sesetengah keadaan kita masih lagi rasa jauh dan terikat dengan cara lama. Apa kita telah dikongkong oleh tradisi yang sangat mengelirukan? Jangan lagi terikat dengan cara lama menceritakan sesuatu. Mengapa takut kepada istilah dan perkataan yang lebih tepat tetapi hebat dalam membawa kefahaman? Misalnya jika kita menerangkan `market segment' mengapa tidak kita lebih menjurus dan terus kepada kelompok yang sebenarnya menyukai barang atau perkihidmatan tersebut? Dalam kuliah saya pagi tadi saya telah dengan jayanya menggunakan pendekatan yang sedang dibicarakan ini. Al-Quran adalah sumber kehidupan yang sangat senang dibaca dan difahami. Tetapi mengapa ramai lagi yang berdegil? Allah Yang Maha Besar dan Berkuasa ke Atas Segala-galanya yang nampak dan yang tidak.

1 comment:

AkuMuzikFilem said...

saya bekas pelajar prof. walau dapat B saja. di sini, tulisan prof mengilhamkan dengan susunan kata yang mudah difahami