Tuesday, July 8, 2014

merenung budaya diri..

Ada dua golongan yang boleh diambil kira penampilan, perlakuan, dan watak mereka. Pertama , mereka yang sangat berbudayakan masyarakat sekeliling dan mempengaruhi  tindak tanduk dan keputusan mereka. Ada yang berbudaya hasil dari mengenal diri sendiri secara mendalam. Banyak penyebab kepada golongan yang pertama. Saya adalah terdiri dari golongan yang kedua. Kata mudah saya tidak senang dipengaruhi oleh sesuatu melainkan sesuatu itu adalah sealiran dengan falsafah dan kesedaran mendalam terhadap diri saya sendiri.

contoh:
1. Ada yang malu melakukan sesuatu kerana tidak mengikut gaya dan stail semasa
2. Saya yang tidak memmentingkan penampilan dengan barang berjenama dan akan menjadi bualan oleh mereka dari golongan pertama,
3. Ada  kawan rapat yang malu mengajak saya ke majlis perkahwinan nya kerana dianggap saya tidak taaraf . Tetapi selepas saya bergelar Prof Madya, dia telah menghurmati saya.

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Allahuakbar.

No comments: