Wednesday, May 25, 2011

Mekah: Catatan 1 dan 2 November 2010


Catatan 2 November 2011

Pagi ini aku berjalan menuju Masjidil Haram sejauh 250 meter dari Abeer Garden Hotel bagi menunaikan solat subuh yang akan masuk jam 5.07pagi. Tidak terasa sesaknya pagi ini. Tidak seperti pagi pagi yang lain, tidak tersentuh tangan dengan sesiapa. Mungkin aku agak berjaga-jaga supaya tidak tersentuh dengan tak sengaja dengan tangan jemaah perempuan yang berlainan madzhab. Isteri aku telah pergi lebih awal  sebelum jam 4 pagi lagi. Bagi aku kali ini, pagi ini, tempat yang dipilih adalah dataran yang sudah dan sedang menerima limpahan ratusan ribu jemaah haji bagi menunaikan solat subuh pagi ini. Bacaan suhu ketika itu adalah 30 degree celcius. Setiap waktu bersolat merupakan telerainya satu tension bagi jemaah yang datang. Setiap jemaah meletakkan benchmark bagi tempat yang menjadi pilhannya.Dalam sedar atau tidak mereka mempiawaiankan tempat untuk bersolat. Saya sendiri tertanya tempat yang dipilih pagi ini, `mengapa kali ini di dataran?'

Catatan 1 November 2010

Musim haji merupakan masa dalam setahun di mana lebih kurang 4 juta umat Islam dari seluruh dunia berkumpul di kota Mekah bagi menunaikan rukunIslam yang ke-5. Pada masa dan ketika ini saya dan isteri sedang menunggu waktu Magrib yang masuknya jam 5.44 petang. Kali ini kami memilih bumbung masjidil haram bagi tujuan tersebut. Aman dan nyaman sekali..Azan telah dilaungkan. Kamu pun menunaikan solat bersama puluhan ribu jumaah yang berada di tingkat bumbung tersebut.



No comments: