Tuesday, November 27, 2012

dengar, nampak, dan cakap..

Aku dengar pembaziran. Aku nampak kebaikan. Aku dengar kebaikan. Apakah disebalik kebaikan adalah pembacaan? Adakah aku nampak pembaziran disebalik pembacaan? Adakah aku nampak kebaikan setelah aku membuat bacaan? Dua deria yang sentiasa berfungsi dengan ungkapan kata kata dan ada kala bermadah dan bersyair. Lihat dan pandang. Cakap dan buat. Dakap dan cium. Mengapa kesumuanya tertepis? Adakah saya menepisnya? Ternampak dan tercakap. Terpandang dia dan hanya hati berkata kata. Mengapa tidak terluah? Adakah aku membacanya? Tanpa disedar aku telah memberi pengharapan. Tidak. Aku hanya berkuliah. Berdosa kah aku? Berpahalakah aku? Menadah tangan ke langit. Ya Allah berilah hamba mu ini keampunan. Berilah hamba mu ini kekuatan. Allahuakbar.

No comments: