Friday, September 18, 2009

menyerang dan diserang..

Hari ini bercerita pasal pemasaran sikit. Kata buku marketing, setiap hari kita diserang dengan berbagai pesanan ringkas dan yang tidak ringkas dari berbagai medium dan sumber. Tak kiralah sifat penyerang itu macam mana. Politik ke, sosial ke, atau dari orang berniaga ke, atau godaan dari seorang perempuan ke? Haha. Secara halus ke atau secara direct dan kasar ke? Tak kisahlah dengan penyerang. Bagaimana pulak kita ini sebagai sasaran mereka? Ada yang ternampak, ada yang nampak, dan ada tidak diperhati langsung. Begitu juga dengan pendengaran kita, ada yang dengar dalam tidak dengar, dan ada yang tak tahu pun.. Kata orang juga kalau kita diserang kita mesti menyerang pulak. Tapi tidak. Kita jatuh di medan perang bazar ramadan. Terbeli apa yang patut tidak dibeli. Serangan mereka telah mengena.

Sebenarnya hidup ini sifatnya mesti berlawanan. Jangan asyik kita diserang je. Be a man and fight for your life or fight for anythingt that can make you a happy person. Nak harapkan orang lain? Ada kala kita sendiri kena juga hidupkan semangat kita sebagai penyerang dan pejuang. Tapi jangan pula jadi penyerang yang tidak sabar. Kalau hendak tengok hasilnya bukan sekarang tapi satu hari nanti. Pokoknya kita memiliki semangat hendak maju dan kita kena lawan segala bentuk serangan dari luar dan dalam yang cuba hendak mematahkan serangan kita. Tapi serangan dengan senjata tumpul mana boleh menang. Jadi mesejnya di sini carilah ilmu bagi menajamkan senjata kamu itu. Hanya pemikiran yang tajam akan dapat mengesan musuh dalam selimut. Haha. Lantas apa lagi? Berilmulah kamu sebelum kamu diilmukan...

p/s
Pagi ini aku ke TM Point membayar bil. Dengan penuh kerelaan aku membayar bil tersebut. Ini bermakna TM Point berjaya menyerang dan menguasai diri aku. Sepatutnya kecik kecik dahulu aku menguasai ilmu komunikasi alam maya ini dulu. Barulah aku boleh menguasai orang yang memerlukan perkhdimatan tersebut..haha dalam hal ini dah terlambat melainkan aku tidak menggunakan perkhdimatan mereka. Boleh tak?

No comments: