Tuesday, February 21, 2012

kerja saya..?

Berbagai cara saya melihat kerja saya. Akhir akhir ini saya dapati, oleh kerana `choice' yang banyak, semangat untuk melakukan sesuatu telah merudum. Betul ke? Itulah terjadi kepada semangat apabila kita dihidangkan dengan puluhan pilihan tetapi hanya memerlukan satu. Kesian saya terhadap kerja seorang salesman. Status profil demografik customer telah berubah. Jauh berbeza dengan mereka yang terdahulu. Kalau tidak dijanjikan dengan pendapatan yang lumayan, sudah pasti salesman tidak hendak buat kerja itu. Kenapa? Kerana customer ada ribuan pilihan untuk memenuhi keperluan yang satu itu. Hendak menukarkannya kepada yang lain tidak sesenang itu setelah `terjumpa' apa yang diperlukan. Lantas atas nama apa atau perspektif apa kita kena melihat kerja salesman ini? Kerja salesman, `in essence' perlu pandai membakar semangat customer yang sememangnya tidak ada semangat lagi hendak membeli kalau atau kerana tidak `ternampak' sesuatu. Segala deria telah digerakkan, hati masih tertutup dengan yang satu itu. Kerana apa? Kerana yang satu itu telah membawanya kejalan yang selama ini tidak pernah dilaluinya. Sungguh membahagiakan. Buat apa ditukar? Begitulah Islam. Siapa telah mejumpainya akan kekal dengannya kerana kemanisan iman tidak ada tandingnya dengan sebarang apa jua. Allahuakbar.

No comments: