Thursday, December 6, 2012

sentuhan dan SENTUHAN....

Tatkala hati kosong, tatkala dirasakan perjalanan hidup tidak ada mimpi dan tidak ada arah, maka di saat itu terasa satu sentuhan yang menerangi hati dan minda dan merasa semula jalan di dunia, sentuhan mimpi, malah lebih bermakna dan lebih terarah.

Sentuhan datangnya dalam bermacam cara dan rupa. Sudah bertahun tahun lamanya saya mengajar ilmu pemasaran kepada sejumlah pelajar yang tidak kira ramainya. Walaupun dirasakan saya mahir dalam hal ehwal ilmu tersebut, tetapi mengapa perlunya sentuhan dari luar dan dalam untuk bertiup semula semangat kemahiran tersebut?

Secara spesifik, sentuhan boleh mejelma dalam berbagai rupa dan bentuk. Pelawaan kawan untuk makan bersama pun dianggap satu sentuhan. Elemen tidak dijangka dan diduga dapat memberi pengertian sentuhan ini. Sudah lama saya tidak menjenguk kawan pensyarah ini. Semalam saya telah melawan arus hari dan masa, dan pergi mengunjungnya. Dirasakan kehadiran saya telah memberi satu sentuhan dan tiupan semangat ukuwah kepada persahabatan yang mungkin terputus jika tidak dilakukan sentuhan kunjungan seperti ini.

Sebaliknya berlaku dalam kerjaya saya menyampaikan  ilmu kepada pelajar. Sentuhan tidak dirasakan lagi. Pelajar masih mentah dan hidup dalam dunia mereka yang muda dan remaja. Nilai sentuhan yang saya katakan tadi tidak dilhamkan kepada mereka. Mereka hidup dalam dunia mereka sendiri banyak terarah kepada perkara dalaman mereka sendiri daripada terarah kepada perkara di luar.

Begitu juga dengan suasana dan tempat kerja, tidak ada sangat sentuhan yang diharapkan walaupun saya mencuba dengan melawan arus dalam perkara perkara  teretentu dan cuba melakukan sentuhan.

Hanya kepada Allah saya momohon kekuatan dalam menghadapi ujian dari Nya. Hanya kepada Allah saya memohon SENTUHAN yang Mengatasai Segala Sentuhan. Allah Yang Maha Besar. Allahuakbar.


No comments: