Thursday, November 3, 2011

sesenang itu...

Sesenang itu saya menyampaikan sesuatu topik. Sesenang itu saya menulis dan membicara sesuatu. Tetapi tidak sesenang itu saya dapat memahami apa yang tercetus hasil apa yang dicakap, ditulis, dan di smskan itu. Inilah masanya saya menyingkap akan perkara perkara tertentu bagi tujuan mendalami apa sebebnarnya yang berlaku.Sebenarnya ditahap mana ilmu saya berada apabila saya membicarakan sesuatu? Kefahaman ada dua tahap. Satu, saya mesti memahami tahap saya sebagai penyampai. Dan kedua, saya juga mesti memahami tahap mana yang dimiliki oleh pendengar atau yang menjadi sasaran komunikasi saya itu. Elemen elemen yang tidak disedari ujudnya dalam suasana komunikasi memungkinkan kefahaman akan tidak berlaku. Ya Allah. Berikanlah hamba mu ini tahap kefahaman yang membolehkan ilmu yang sebenarnya tersampai. Allahuakbar.

No comments: