Sunday, June 1, 2008

Rain drops keep falling on my head...





Rain drops keep faling on my head. It falls everyday telling me to write something or whatever I can write about. Well, I have decided to see the world in a more old-fashioned way and touch on sensitivities that is more appropriate for us to share this world. Politics? Yes I love to comment on politics but this topic seems to make people forget that we are sharing this world. Politics divide this world into so much viewpoints so much so if we were to realise those viewpoints we eventually find ourself without a place to stay. So if ever I want to give my viewpoints on politics I would choose those events that is agreeable to my sense of good life. What about economy? Well don't reallly know what to say about economy. Free market? What has happen to our oil and the price that has been fixed by the free market - soon we would find our cars not on the road but in the garage 24 hours a day.

6 comments:

Hamdan said...

I am just testing

Anonymous said...

So what?

Hamdan said...

My comment on other blog...

After reading through what u have written, I sense that u are a person who are well blessed with many positive traits. U can be anybody you want to, any day, any minute. So I see no problem whatsoever of the decision of u wanting to get married (Syukur Alhamdullilah). Marriage is very much a give, give and take situation or give and take take situation, depending on the stage of the life cycle of being together. And everybody is meant to be either a taker or a giver at some point or stage in their life time. And they understand it. So the remark of `tidak ada yg sesuai' is not valid. What about the love feeling? The benchmark to the word love is concern. That shall be a good start to understand a relationship. What about if I were to say I do concern about you. U do not know me. That I consider is a divine concern and a divine love that unite mankind and humanity no matter where, what or who u are. It is a respect of others or any other form of being. I respect you after knowing what u stand for..(minta maaf cikmim, banyak cakap pulak saya ni...So start start lah dating secara serius. Jangan tunggu lama lama, nanti..)

June 15, 2008 10:46 PM

Hamdan said...

my comment on another blog..

Sudah lama saya terpanggil untuk memperkata sesuatu terhadap apa yang bapak tulis. Tetapi hanya sekarang saya lakukan kerana kerkerdilan diri terasa kerana menyedari bapak ketika itu adalah pemimpin besar sebuah parti dan saya hanya seorang budak sekolah yang tidak reti apa-apa.

Saya tertarik dengan ungkapan `benar itu kuat' dan bukan `kuat itu benar.' Tetapi kalau dibanding lautan dengan harimau seekor, laut itu kuat dan laut itu benar. Berbanding dengan harimau yang juga kuat dan benar tetapi tidak berupaya menyatukan semua binatang dalam hutan.Jadi apa yang saya hendak katakan ialah dimensi `benar' ini amat banyak sekali. Justeru hanya yang kuat dan benar sahaja akan menjadi sesebuah organisasi itu lebih kuat dan bertahan lama. Tetapi kalau `benar' semata-mata tetapi tiada elemen bersatu, kuat itu tidak ada erti apa apa. Justeru `benar' tidak boleh berdiri sendiri sendiri. Dan `benar' pula mesti membawa elemen `time frame'. Jadi adalah salah kalau kita mengatakan organisasi itu akan mengalamai kegagalan sedangkan`time frame' yang menjadi asas analisis hanya 50tahun sahaja. Tidak juga kita salah kalau kita mengatakan bahawa sesebuah organisasi yang besar sentiasa berperang dengan dirinya sendiri yang sentiasa berdepan dengan persoalan 'saya kuat tetapi adakah saya benar? Dalam proses `perang, diperang dan memerangi' itulah maka akhirnya kita akan berdepan dengan kebenaran yang sebenarnya.Di sinilah letaknya kekuasaan Allah yang Maha Besar yang Maha mengetahui rahsia yang mana kita tidak tahu.

Maaf kepada bapak kerana saya hanya sekadar melepasakan pandangan yang mana saya pun tak tahu nilainya kepada bapak.

Salam hormat dari saya.

12:03 AM

Hamdan said...

the response to my comment..

Sdr Tualang 3,

Salam
Kedua-dua ungkapan itu ialah peribahasa. Ini bermakna ada dua kumpulan yang bertentangan dalam dunia, dari dulu hingga sekarang: satu yang percaya bahawa "Kuat itu benar"; yang lain satu percaya bahawa "Benar itu kuat."
Ambil contoh kaum penjajah. Penjajah Inggeris terkuat dalam dunia pada satu waktu; sejak 1956-57 ia jatuh nombor dua kepada penjajah baru Amerika Syarikat. A.S pula, walupun nampak terkuat dari senjata canggihnya, sudah kalah di Iraq.
Kaum penjajah cuba menegakkan doktrin "Kuat itu benar", tetapi ini bersalahan dengan undang-undang Tuhan. Tuhan mengajar kita bahawa "Kekuatan itu milik Allah semata-mata." Ini kerana Tuhan itulah Kebenaran. Kaum penjajah pasti akan kalah.
Ambil satu contoh lagi: perjuangan Nabi Muhammad. Dari satu gerakan kecil yang lemah, ia menjadi kuat dan menang dalam masa 22 tahun. Ini kerana perjuangan beliau berdasarkan kebenaran.
Bilangan umat Islam hari ini 1.2 bilion. A.S. hanya ada 250 juta penduduk. Mengapa umat Islam tidak dapat mengatasi A.S.? Jawabnya, kerana umat Islam tidak berjuang di atas landasan kebenaran lagi.
Wassalam,
Kassim Ahmad

12:59 PM

Unknown said...

salam buat profku,,,

yang kuat itu benar atau yg benar itu kuat, dua prosa yg slalu ada dalam benak hati seorang insan, aku juga begitu, yang membezakan aku dengan saudaraku ah chong adalah janjiku kepada tuhan iaitu solat 5waktu, oleh itu bagiku yang benar itu kuat, aku berani mengatakan jika aku benar secara moralnya aku sudah menang 60% sebelum aku bertanding, dan janji tuhan bahawasanya Dia sentiasa bersama orang2 yg benar sudah cukup memberiku keyakinan bahawa yg benar tetap benar dan yg bnr itu kuat, sejarah membuktikan bahawa pejuang kemerdekaan seperti tok janggut , mat kilau, dato' bahaman dan rentap adalah wira2 negara yg pada dasarnya berjuang atas dasar kebenaran, walau kekalahan menimpa mereka, namun begitu akhirnya impaknya dari perjuangan berdarah mereka ini membuka mata dan hati rakyat bahawa tanah ini adalah TANAH MELAYU!!! inilah yg ku maksudkan bahawa yg benar itu kuat! ku selusuri lg degup nadiku bagaimana kejayaan muhammad rasulku yg ku cintai bersama bala tentera badar pergi berjihad atas dasar islam yg bnar dapat mengalahkan tentera quraisy yg jumlahnya 3kali lebih besar dr jumlah tentera islam!! inilah yg ingin sejarah tunjukkan bahawasanya yg benar itu kuat dan yg kuat itu tidak semestinya benar! kembara hatiku di tanh gersang ini br bermula namun ku lihat ank bangsaku terus hanyut dengan laku diri yg kuat itu benar, anak2 bngsa melayuku, aku juga melayu, aku juga islam, bangkitlah dari kesenangan berada di bumi nenek moyang, sedarlah kita tiada apa lg, bangkit, bangkit, n BANGKIT!!! igt pesanku bahawa yg benar itu kuat namun kamu perlu tahu hakikat kehidupan, oleh itu biasakan yang benar(jadikan kebenaran suatu budaya hidup) namun begitu yang biasa itu bkn selalunya benar(bkn smua yg biasa kita buat itu adalah perkara yg bnar atau betul), jika melayu trus leka, maka nanti ank bgsaku hnya akn menumpang d bumi sendiri..kerna ilmu itu benar dan benar itu kuat...