Saturday, November 28, 2009

mimpi..

Setiap orang bermimpi. Kita tidak mudah ingat apa yang kita mimpikan. kalau hendak ingat apa yang kita mimpikan pagi pagi lagi kena catat apa yang terjadi di dalam mimpi tersebut. Dan bercakap benarlah dengan apa yang diingati berserta dengan perasaannya sekali.

Semalam aku bermimpi berjumpa dengan pelajar pelajar perempuan yang menanyakan megapa menelipon mereka. Saya kata saya tidak menelipon mereka.Mungkin nombor mereka tergeser dan menyebabkan panggilan tersebut. Dan dari pancaran air muka, mereka nampaknya gembira dengan kesilapan tersebut dan mengharapkan aku benar benar membuat panggilan kepada mereka. Ada jugak aku berjumpa dengan seorang pelajar perempuan di bilik kuliah. Tetapi susana pertemuan tidak di IPTA tapi lebih menggambarkan suasana di sekolah menengah aku dahulu. Di saat aku menulis ini aku tidak tahu mengapa dia mesti aku jumpai dan di sekolah lama pulak.

Juga ternampak ratusan kereta berbagai jenama yang mana keadaan parkingnya sungguh teratur, padat, dan menghalang. Tidak mungkin satu satu kereta yang mana parkingnya di sebelah dalam dapat keluar. Mereka perlu berkerjasama pagi pagi lagi supaya semua kereta tersebut dapat dikeluarkan dari parking yang padat, teratur tapi menghalang itu.

Itulah mimpi malam tadi yang dapat aku ingat. Mesejnya apa? Boleh dirumuskan dari perasaan dan benda yang tercetus dari mimpi tersebut. Apa dia? Adakah mimpi itu merupakan satu `body language' yang mencerminkan siapa aku sebenarnya? Adakah aku seorang yang disukai? Adakah aku seorang yang berdisiplin? Adakah aku sombong? Adakah aku seorang yang tidak suka kepada suasana kerumitan? Whatever it is all a dream.

1 comment:

Anonymous said...

kata orang mimpi tu mainan tdo...tapi kdg2 tak juga...
kadang2 pe yang kita mimpi ti ada betolnya...