Thursday, May 14, 2009

Adakah kita sudah mengenali kehidupan..?

Ke mana nak saya dibawa dengan soalan itu? Tidak ke mana selain hendak menginsafi diri akan Kebesaran Allah Subahanawataala. Hari ini, masa, ini, ketika ini, saya masih mengatakan bahawa saya baru mengerti dan mengenali kehidupan. Walhal saya juga telah mengatakan demikian pada tahun tahun yang sebelum ini. Allah Yang Maha Besar lagi Mengetahui dan itulah yang membuat saya tidak berani mengatakan yang saya sudah mengenali kehidupan. Tidak terfikir kita akan sesuatu jika sesuatu itu masih lagi belum dialami dan masih lagi menjadi rahsia Allah. We have our limitation in terms of our physical and mental self. What is beyond? Saya tidak tahu dan tidak sesiapa yang tahu kerana ilmu kita terhadap kehidupan sangat terbatas sekali. Adakah anda sudah mendabek dada dan mengatakan anda sudah mengenali kehidupan..?

1 comment:

HambaMaya said...

Kehidupan berbeza antara insan. Yang boleh difahami kadangkala hanya satu aspek dari selaut kehidupan. Mendabik dada tentang kehebatan mengenali kehidupan bukan cara yang betul. Tetapi apalah salahnya memberi sedikit nasihat tentang setitis kefahaman dari selaut kehidupan yang telah pun kita kenali, supaya menjadi pedoman orang ramai..