Thursday, July 12, 2012

pura-pura...

Tidak semudah itu saya menyebut perkataan `berpura-pura' apa lagi melabelkan seseorang itu berpura-pura. Jika di amati secara halus potensi manusia, ruang untuk berpura-pura sangat luas sekali. Sudah pasti tiap hari kita akan berdepan dengan situasi berpura-pura ini. Persoalan yang selalu melanda, siapakah yang sebenarnya berpura pura? Semalam, saya telah dilemparkan oleh sesesorang dengan satu senyuman yang menyebabkan saya tergamam. Anehnya, saya tidak pula mersakan kepuraan dari senyuman tersebut. Saya sangat merasakan keikhlasannya. Justeru, kalau hendak tahu seseorang itu hanya berpura pura, tips atau panduannya adalah  kita kena berpegang kepada gerak hati yang paling pertama kepada satu satu interaksi itu. Benarkah? Cuba pisahkan gerak hati pertama dengan gerak hati yang kedua dan seterusnya. Adakah tulisan saya ini penuh dengan kepuraan? Kepada Allah saya memohon perlindungan, pertolongan, dan hidayat. Berilah hamba mu ini kekuasaan dan kekayaan dalam kehidupan dan dalam kematian. Selamatkan hamba mu ini dari melakukan dosa.  Tambahkanlah pengetahuan kepada diri hamba mu ini dalam menghadapi kehidupan di dunia dan akhirat. Ya Allah, berikanlah juga  kesejahteraan dan keimanan kepada ciptaan mu yang lain. Allahuakbar.

No comments: