Monday, October 6, 2008

Pertimbangan berasaskan UMNO atau BN..atau rakyat..?







Ahmad Zahid Hamidi telah membuat pengumuman menawarkan diri sebagai Timbalan Presiden UMNO. Begitu juga dengan Ali Rustam telah menawarkan diri untuk jawatan yang sama. Dan semalam, Nur Jazlan Mohamed pula telah menwarakan diri, juga sebagai Timbalan Presiden UMNO. Dalam pada itu kedengaran pula Sahidan Kassim, telah menawarkan diri bertanding Naib Presiden, sebagai strategi agaknya, telah menyuarakan sokongan kepada Ahmad Zahid Hamidi. Ada yang telah menimbulkan soal keserasian Najib dengan bakal Timbalannya nanti. Atas asas masalah apa perlunya keserasian? Bukankah mandat ditentukan oleh ahli parti? Dan di peringkat kerajaan pula, Perdana Menteri berkuasa penuh untuk melantik siapa timbalannya.
Kesemua mereka ini, belum apa apa lagi telah membayangkan jawatan Timbalan Perdana Menteri yang akan disandang jika terpilih sebagai Timbalan Presiden. Maknanya asas pertimbangan mereka ialah jawatan dalam kerajaan yang mana mereka telah membayangkan peringkat kepepimpinan di peringkat kerajaan.

Mengapa tidak keputusan untuk bertanding diasaskan kepada keperluan pemimpin di peringkat parti UMNO di setiap peringkat sahaja? Track rekod dan keberkesanan kepemimpinan mereka di bahagian hendaklah diambil kira juga. Lumrahnya pemilihan pemimpin UMNO tidak begitu. Gambaran yang lebih terperinci bagi pemimpin tersebut tidak dilakukan. Maka jelas ini perlu perubahan.

UMNO perlulah bersikap bijak dalam soal ini. Agenda UMNO sekarang adalah pengukuhan UMNO di setiap peringkat cawangan hingga ke bahagian dalam konteks perkembangan semasa. Maka apabila itu berlaku maka dengan sendirinya UMNO itu kuat. Tidak kiralah yang memegang jawatan itu tua atau muda, tetapi yang pentingnya pengukuhan parti berlaku dalam konteks memahami perubahan yang sedang berlaku sekarang. Diharapkan, dalam proses pengukuhan itu maka terjumpalah kita dengan pemimpin yang ada ketokohan negarawan yang tulen dalam wadah UMNO, BN, kerajaan, dan negara yang terdiri dari berbagai kaum dan suku kaum yang kini sangat lantang bersuara.

Persoalan bagi UMNO sekarang, perlukah kepada anjakan cara dan amalan kepada pemilihan pemimpin bagi menjamin ketepatan tokoh yang akan dibawa keperingkat negara?

No comments: