Thursday, September 25, 2008

Mendekati istilah `bubble'...

29/09/08 ;Traders in a frenzy on the floor of the New York Stock Exchange yesterday as fear swept across the financial markets, sending the Dow Jones industrials down nearly 780 points, after the US government's financial bailout package failed to be passed by the House. — AP pic








`Bubble'
dalam Melayunya buih. Buih hanya seronok dipandang tetapi cepat pecah. Orang ekonomi atau mereka yang berada dalam bidang pemasaran suka melihat `bubble' ini dalam konteks jatuhnya sebuah syarikat gergasi dan membawa kepada kelumpuhan ekonomi negara kaya dan tempiasnya terkena ke negara yang sedang membangun.

`Bubbling proses' ini bukan dibuat-buat atau diada-adakan. Ia juga sukar diramalkan kekuatan dentuman yang boleh meranapkan. Apabila terjadi ia merupakan pengajaran dan ingatan kepada umat kerana dosa manusia yang kaya raya dan lupa daratan.
Oleh kerana nila setitik maka rosak susu belanga.

Ada beberapa petanda kepada `bubbling' ini. Itupun kita kena berhati dalam membuat analisa kerana petanda itu mungkin hanya `false alarm' atau petanda palsu. Dalam pada itu, negara terkaya di dunia, Amerika Syarikat, telah dilanda oleh `bubble-bubble' yang pecah ini dan pemebersihannya (bail-out) telah dianggarkan $700 billion! Congress telah berbelah bagi dalam soal ini. Tengok tajuk berita ini:

Bush to address country about bailout plan
Paulson reportedly compromises, will add limits on executive compensation


Bush: ‘Our entire economy is in danger’
President uses prime time address to make case for $700 billion bailout

updated 10:33 p.m. ET Sept. 24, 2008

WASHINGTON - President Bush on Wednesday warned Americans and lawmakers reluctant to pass a $700 billion financial rescue plan that failing to act fast risks wiping out retirement savings, rising foreclosures, lost jobs, closed businesses and even "a long and painful recession."


Apa dah jadi?

Satu daripada penyebab kepada `bubble' ini adalah pemeberian berlebihan gaji dan bonus kepada pegwai pegawai tinggi yang menampakan kerakusan manusia tanpa memikirkan golongan yang lebih miskin, daif dan memerlukan. Bayangkan Merrill Lynch (yg sekarang mengalami saat kegelapan), pada satu ketika telah memberi bonus tahunan kepada pegawai atasannya sejumlah USD$200,000!

Cuba renungkan laporan ini yang berlaku didepan mata kita sendiri:

The government’s main investment wing, Khazanah Nasional Berhad last week tabled a proposal to increase the salary of the CEO of Tenaga Nasional Berhad (TNB), Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh by 100%, which means the salary will be doubled. Apart from Che Khalib, the utility company’s CFO, Datuk Izzadin Idris will also be getting the same rate of salary increase.

It was announced by Khazanah’s Managing Director, Tan Sri Azman Mokhtar.
The timing also could not have come at a worse time, with the country now facing an economic downturn and uncertainties after the recent price hikes of petrol and household goods. Questions are also looming over the fate of other 28,000 long serving TNB staff, who are said to be subject to limited pay increase.

TNB’s annual report revealed that Che Khalib’s total remuneration for the year 2007 was RM1.1 million, out of which RM600,000 was his annual salary. On average, he received a staggering RM92,000 per month. The RM1.1 million amount will be able to pay approximately 60 junior executives earning about RM1,500 for a one year period.

`Market forces'
atau `arus pasaran' selalu sangat disalah ertikan dalam pemasaran. Dunia sudah begitu canggih dengan sains dan teknolojinya menyebabkan arus juga boleh dipesongkan. Teori `kejurujualan' ada meperkatakan tentang hal ini. `Discover needs' dan `create needs' adalah dua perkara yang sangat berbeza `fitrahnya.' Pemasaran sekarang tidak berpijak di bumi nyata lagi. `Markets are no longer being based on needs that are discovered and genuine, but more often now it is being based on needs that are created from the sky, so to speak.' If ever there is a rich man's land, then the market is none other than a created market. Tetapi wajah dan rupa pasaran tidak hanya khususnya untuk orang kaya dan berada, tetapi juga untuk yang kurang pendapatan dan sangat memerlukan. Di sinilah berlaku kelalaian dan kelekaan. When you start play game with the devil, sooner or later the devil would make you more devillish than ever. Once you got the expensive taste of a devil, life then is no turning back..till it dawns upon the country bleak years of recession or depression. That is what is happening to USA now and probably to another economy in other part of the world.

Ini yang berlaku kepada kaum Nabi Noah yang mana akhirnya ditenggelami oleh banjir besar kerana yang pandai dan cerdik memperlekehkan pengikut Nabi Noah yang miskin, daif, dan hidup dalam kemiskinan.

Adakah keadaan yang sama akan berlaku kepada umat hari ini? I leave to you to do more analisis. Kita dibekalkan dengan kebolehan berfikir, maka gunakanlah kebolehan itu sebaik mungkin buat kebaikan bersama.

No comments: